46 tys. wypożyczeń nowych rowerów miejskich w ciągu miesiąca
Nowy system rowerów miejskich (Metrorower) działa obecnie na terenie ośmiu miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii: Chorzowa, Czeladzi, Gliwic, Katowic, Siemianowic Śląskich, Sosnowca, Tychów oraz Zabrza. 25 lutego 2024 r. udostępniono w sumie 1860 jednośladów.
Po miesiącu w systemie zarejestrowanych było prawie 18 tys. aktywnych kont. Z tego ponad 11 tys. użytkowników choć raz skorzystało z Metroroweru.
Jednym z celów, jakie wyznaczyła sobie Metropolia, było włączenie rowerów miejskich do systemu transportu publicznego, jako rozwiązania na tzw. ostatnią milę, czyli np. dojazd z przystanku autobusowego do pracy lub odwrotnie. Konto w systemie Transport GZM, obsługującym m.in. zakup biletów, w ciągu miesiąca do Metroroweru podpięły 3682 osoby, które dokonały 12,6 wypożyczeń.
Mediana czasu pojedynczego przejazdu wyniosła 14 minut. Największą popularnością cieszyły się stacja przy Galerii Katowickiej (około 1000 wypożyczeń), Politechnice Śląskiej (806 wypożyczeń) oraz na Placu Kwiatowym w Katowicach (785 wypożyczeń). Z kolei najczęściej rowerzyści poruszali się pomiędzy Uniwersytetem Śląskim a Galerią Katowicką, gdzie odnotowano 100 przejazdów.
"Mediana przejazdów oraz statystyki dotyczące integracji kont Metroroweru z kontami miejskimi Transport GZM sugerują, że mieszkańcy coraz chętniej wykorzystują rowery jako uzupełnienie tradycyjnych form transportu publicznego, zwłaszcza na tzw. pierwszej i ostatniej mili. Chociaż obecnie nie jest to jeszcze dominujący środek transportu, istnieje potencjał do wzrostu" – skomentował Marcin Sałański, rzecznik Nextbike.
W samych Katowicach rekordowy pozostaje czerwiec 2019 r., kiedy w ramach poprzedniego systemu rowerów miejskich, działającego na terenie miasta, odnotowano ponad 59 tys. wypożyczeń.
Docelowo rowery miejskiej mają być dostępne w 31 gminach GZM. Na przełomie lipca i sierpnia 2024 r. gotowa powinna być sieć złożona z 7000 jednośladów i 924 stacji.
Metrorower to sieć czwartej generacji, co oznacza, że rowerów nie trzeba wpinać do stojaków na stacjach. Wyposażono je w blokadę O-lock, która otwiera się automatycznie po wypożyczeniu. Aby zakończyć przejazd, należy zamknąć ją ręcznie. Rowery można zwracać także w wyznaczonym obszarze poza stacjami, ale wiąże się to z dodatkową opłatą.
Nowe rowery miejskie w Metropolii to najnowsze modele SmartBike 2.0, wyposażone w nadajniki GPS, co ułatwia ich wypożyczanie oraz lokalizację. Są lżejsze, bardziej zwinne i dynamiczne oraz wygodniejsze od tych, którymi dotąd można było jeździć w poszczególnych miastach.
Rowery można wypożyczać w aplikacji Metrorower, która jest dostępna w sklepach App Store, Google Play oraz AppGallery. Pierwsze 30 minut jazdy kosztuje 1 zł. Opłata rośnie za każde kolejne rozpoczęte 30 minut. Dostępne są abonamenty. Codziennie za darmo przez 60 minut mogą jeździć posiadacze biletów średniookresowych i długookresowych w systemie Transport GZM. Dotyczy to także uczniów do 16. roku życia, którzy mogą poruszać się transportem publiczny za darmo.
Użytkownikom Metroroweru udostępniono funkcję postoju. To oznacza, że mogą podjechać w dane miejsce, zostawić tam rower i mieć pewność, że będzie na nich czekał, ponieważ nikt inny w tym czasie go nie wypożyczy. Jednoślady można także rezerwować.(PAP)
Autor: Patryk Osadnik
pato/ mark/